قوانین ساخت سوله در شهرک صنعتی

۶۵ بازديد


قوانین ساخت سوله در شهرک صنعتی
برای اینکه بدانید  از اهداف اصلی ساخت شهرها یا شهرک های صنعتی یا قوانین ساخت سوله در شهرک صنعتی در حاشیه شهرها به منظور ادغام صنایع در یک مکان بخصوص و در مرحله بعد حذف کردن صنایعی است که احتمال می رود آلودگی زیستی مسکونی خارج از محدوده را دارند.

این عمل حرفه های صنعتی از هر نظر قوانین و مقررات بخصوص خود را را می طلبد و  مجموعه ای از بایدها و نبایدها در ساخت و ساز می باشد. ما سعی کرده ایم تا به برخی از آنها اشاره کنیم و کمی بررسی کنیم.

اهداف از ایجاد ضوابط برای شهرک های صنعتی چیست؟

تاریخچه  مقررات ساختمان سازی در مناطق صنعتی  مثل قدیمی ترین شهرک صنعتی قانونی ایران است.

اهداف از این استانداردها، ارائه چارچوبی یکپارچه، و هماهنگ در اجرای پروژه ها و متناسب برای استفاده از سوله ها و صنایع مختلف در شهرهای صنعتی می باشد.

حالا  این قوانین و مقررات فراتر رفته و از شهرک های صنعتی به بقیه مناطق صنعتی و بخصوص مناطق آزاد کشیده شده است.

برای احداث سوله ضوابط و مقررات شهرک های صنعتی کدامند؟

مکانیزم اجرایی و روند اجرای کارها و پروژه های صنعتی و ساختمانی در شهرهای صنعتی را می توان به اختصار به موارد زیر محدود کرد:
اخذ مجوزهای لازم برای احداث سوله
رعایت حداکثر متراژ مجاز ساختمان نگهبانی سوله
رعایت قوانین مربوط به سطح اعیان واحدهای صنعتی و سوله ها
رعایت قوانین مربوط به ارتفاع سازه ها
قوانین مربوط به رعایت حریم سوله

مجوزهای لازم برای احداث سوله

اولین گام در احداث ساختمان و سازه در محل نواحی شهرک های صنعتی اخذ پروانه ساختمانی از شرکت شهرک های صنعتی استان می باشد که طبق ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی تاسیس صنعتی ایران صادر می شود.

شرکت و پیمانکار شهرستانها  موظف هستند به رعایت کلیه مفاد  طراحی ها، محاسبات و نظارت ها که در زمان اجرای پروژه توسط مهندسان واجد شرایط اعم از اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی و شرکت های مهندسین مشاور انجام شود.

در صورتی که نیاز به تغییر در برنامه ها و فرآیندهای عملیاتی بود، باید به شرکت های شهرهای صنعتی اطلاع داده و تایید شود. جهت احداث سازه ها، هرگونه تخلف یا عدم رعایت نکردن استانداردهای لازم باید توسط مهندسین ناظر به شرکت شهرهای صنعتی گزارش دهند. این را باید گفت که نظارت ناظر نافی مسئولیت مالک نخواهد بود.

حداکثر متراژ مجاز ساختمان نگهبانی سوله

مساحت ساختمان نگهبانی طبق قانون شرکت شهرک های صنعتی کشور ۸۰ متر مربع مشخص شده است. در صورتی که مساحت واحد صنعتی بیش از ۲۰۰۰۰ متر مربع باشد، مساحت واحد نگهبانی را می توان تا ۱۲۰ متر افزایش داد.

همچنین در صورتی که واحد صنعتی و سوله مربوطه دارای ورودی های متعددی باشد با تاییدیه شرکت شهرهای صنعتی تعداد واحدهای نگهبانی قابل افزایش هستند. این را هم باید گفت که در تمام موارد فوق واحد نگهبان باید در یک طبقه ساخته میشود.

سطح اشغال واحدهای صنعتی و سوله ها

در مورد سطح اشغال یا صاحبان واحدهای صنعتی و سایه بان ها در شهرک های صنعتی باید این را گفت که سطح اشغال در شهرک های صنعتی، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی حدودا ۴۰ درصد است.

سطح اشغال شامل کلیه ساختمان‌ها و سوله‌های تولیدی، ساختمان‌های اداری و نگهبانی، ایستگاه‌های فرعی برق و گاز، انبارهای مسقف، مخازن هوا و زمین پیش تصفیه و سطوح تأسیسات و تجهیزات باز تولید، و سایت‌های ذخیره‌سازی و فرآوری باز است. خانه های بهداشتی (فاضلاب) به غیر از از پارکینگ خارج می شوند.

ضریب اشغال فضای سبز ۱۵ درصد است که برای صرفه جویی در مصرف آب و گیاهان مختص هر منطقه و در صورت نیاز به احداث پارکینگ پس از تایید شرکت شهرک های صنعتی می توان از آن استفاده کرد. و مساحت هر خودروی سواری ۱۵ متر مربع است و در قسمت های بالای ۱۰۰۰ متر مربع می توان دو واحد پارکینگ در نظر گرفت.
قوانین ساخت سوله در شهرک صنعتی

قوانین مربوط به ارتفاع سازه ها

در خصوص ارتفاع سازه ها( در مورد قوانین ساخت سوله در شهرک صنعتی) ، آیین نامه شرکت های  شهرک های صنعتی به تفصیل مقرر داشته است که در حداکثر طبقات ساختمان های اداری ۳ طبقه با حداکثر ارتفاع ۱۲ متر، ارتفاع بدون خرپشته می باشد .

در صورت نیاز متقاضی به طبقات یا ارتفاع بیشتر، با تغییر مدارک مربوطه و پس از تایید واحد فنی شرکت های شهرک های صنعتی، تغییر ارتفاع مانعی نخواهد داشت. اما در مورد ساختمان سوله نگهبانی حداکثر ارتفاع مجاز بدون توجه به برج ۳.۵ متر و در یک طبقه می باشد.

علاوه بر این، هرگونه ساخت و ساز پیشامدگی سمت معابر ممنوع خواهد بود. کلیه سازه های با ارتفاع بیش از ۲۰ متر حتی دودکش ها در صورت استقرار واحد صنعتی در مجاورت، نزدیک یا نزدیک به واحدهای نظامی، امنیتی و انتظامی یا فرودگاه ها و همچنین رعایت مقررات شهرک های صنعتی با رعایت ضوابط. . از سازمان ها و همچنین نمایندگی های همجوار وجود دارد و صاحب واحد صنعتی باید برای دریافت مجوزهای مربوطه باید اقدام کند.
 منبع مقاله: kelidarsoleh.ir/ghavanin-sakht-soleh-dar-shahrak-sanati

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.